Breakdown printing en gelli plate printing

De achtste les van de cursus Screenprinting & Surface design ging over breakdown printing en Gelli plate printing.

Ik  heb al een aantal zomers op eigen houtje geëxperimenteerd met breakdown printing, een techniek waarbij opgedroogde verf in het zeeafdrukraam geleidelijk oplost. Maar ik heb nog nooit gewerkt met de techniek waarbij discarge pasta ( ontkleuringspasta) gebruikt wordt om  blanco printpasta op te lossen. Hoewel de werkwijze in basis dezelfde is, vind ik het werken met discarge pasta moeilijker. Je kunt niet goed zien hoe het patroon eruit zal gaan zien en hoe sterk de ontkleuring zal zijn. Daarbij kun je met verf altijd weer een kleurtje toevoegen, maar bij discarge pasta is weg ook weg,  tenzij je de hele lap weer uitspoelt en opnieuw begint.

IMG_0444.JPG  IMG_0445.JPG

De linker sjaal is een groene zijden sjaal die ik bij Zijdelings gekocht heb. Het is niet zo goed zichtbaar op de foto, maar de witte plekken zijn heel erg storend, vooral omdat het er maar een paar zijn. Ik denk dat ik met het stempel patroon nog wat meer kleur weg ga halen en dan de hele sjaal over verf.

De rechter sjaal is een witte zijden sjaal die ik met Dupont zijdeverf bruin geverfd heb. Het patroon wat ik ontkleurt heb is niet wit, maar groen geworden. Heel verrassend.

Ik heb ook al vaker met een Gelli plate gewerkt en er zelfs al eerder een workshop van Gil de Vloo gevolgd. Een Gelli plate is een plaat met een zacht oppervlak waar je textiel verf of acrylverf op kunt aanbrengen, de verf gedeeltelijk kunt weghalen en dan het patroon kunt afdrukken op papier of stof.  Ik had al een Gelli plate van A4 formaat, maar ik heb nog een paar kleine Gelli plates bijgekocht. Vooral het ronde plaatje was leuk om mee te werken. Tijdens de les heb ik geëxperimenteerd met textielverf op verschillende soorten stoffen.

IMG_0446  IMG_0447.JPG  IMG_0448

De linker lap bestaat eigenlijk uit twee lagen, een bedrukte onderlaag van linnen en een bovenlaag van bedrukte organza. De middelste lap is polyester voile en de rechter lap is een soort flanel met een mislukte eco print.

Een leerzame dag, waar vooral het breakdown printen met discarge pasta nog om meer oefening vraagt.

One thought on “Breakdown printing en gelli plate printing

Geef een reactie

