Workshop encaustic

Afgelopen dinsdag heb ik samen met mijn vriendin Hannie een workshop Encaustic gedaan bij Carola Mokveld (ruimte- voor- kunst) in Den Bosch.

De term Encaustic  wordt gebruikt voor het schilderen met bijenwas als bindmiddel. Het werk wordt laag voor laag opgebouwd. De bijenwas wordt gekleurd met pigmenten en je kan papier, stof en kleine voorwerpen gebruiken om in de was te leggen.

Ik vond het vooral boeiend dat je, door verschillende lagen bijenwas aan te brengen,  diepte in je werk kunt aanbrengen.

Hannie en ik hebben veel plezier gehad. Het is niet alleen een leuke techniek, maar Carola is ook een enthousiaste en hartelijke docente.

Het thema van de workshop was verborgen herinneringen.  Hieronder de drie werkstukjes, die ik het meest geslaagd vond.

 

IMG_9444.JPG

Op een plankje dat ik met Gesso wit heb geschilderd, heb ik een ondergrond gelijmd van gestempeld tissue papier en (links) een monoprint. Daarop zijn verschillende lagen van een medium van bijenwas en hars aangebracht,  waarin lijnen en rondjes zijn uitgekrast. Over de krassen is bijenwas aangebracht met blauw en paars pigment. Deze was is weer gedeeltelijk weg geschraapt.

 

IMG_9442

Ook deze plank heb ik eerst met Gesso wit geschilderd. Ik heb daarop geverfde en gestempelde lappen geplakt en (in het midden en rechts boven en onder) geverfd en gestempeld) aquarelpapier. Daaroverheen zijn lagen medium gezet. Hierin zijn rondjes uitgekrast, waaroverheen was met bruin pigment is aangebracht en weg geschraapt. De rondjes bovenin heb ik geaccentueerd met koper folie en ik heb met koperfolie ook lijntjes gemaakt.  Op de rondjes heb ik knoopjes met warme was vastgezet. Deze knoopjes zijn er weer afgevallen. Op de vierkantjes boven en onder in heb ik stukjes van een zwart wit kopie als transfer aangebracht.

 

IMG_9445.JPG    IMG_9448

De bodem en de binnen en buitenkant van de deksel van dit sigarendoosje heb ik met Gesso wit gemaakt.  Op de bodem van het doosje heb ik een foto van mijn oude pop, die ik op textiel heb geprint, geplakt. Deze foto herinnert me aan de tijd dat ik die pop overal mee naar toe nam.  Ook mijn dochter heeft nog met deze pop gespeeld. De pop is zoveel heen en weer gesleept dat de armen los gingen zitten. Over deze foto op textiel heb ik lagen van het  medium aangebracht. Omdat deze was niet zo makkelijk glad te smelten is, is de binnenkant nogal troebel. Dit vind ik niet zo erg omdat het wel past bij het thema “verborgen herinneringen”.  Op en buitenkant van de deksel heb ik wat lapjes stof, die ik met natuurlijke verfstoffen had geverfd, geplakt. Op de binnenkant heb ik alleen was aangebracht. Op de buitenkant heb ik een transfer van een fotokopie met tekst toegevoegd en met wit carbon papier een vierkant getekend, dat ik weer gedeeltelijk weg heb gehaald. Op de zijkanten van het doosje heb ik bladzijden uit een catechismus geplakt, daaroverheen witte Gesso en een aantal lagen medium. Ik heb in het medium gekrast en daar was met zwart pigment over aangebracht, dat ik weer gedeeltelijk heb weg gehaald.

 

Het was niet alleen een creatieve ontdekkingstocht in beeld en materiaal, zoals Carola de workshop op haar website omschrijft, maar bovendien ook er gezellig om dit samen met Hannie te doen. Hieronder een van de werkstukken van Hannie

werkstuk hannie (2)

Hannie heeft een papieren servetje met blauwe bloemen op een plankje geplakt. Nadat de bloemen met medium zijn bedekt, heeft ze met rood carbonpapier strepen getrokken. Omdat ze de strepen niet mooi vond heeft ze de oppervlakte weer verhit, waardoor de strepen in stippels smolten. Ze heeft vervolgens met de transfertechniek tekst aangebracht op haar werkstuk en een aantal stippen met rood carbonpapier geaccentueerd.  Een mooi werkje!

3 gedachten over “Workshop encaustic

  1. Wat fijn dat jullie het zo leuk gehad hebben! Dat straalt ook van de werken af! En wat hebben jullie verbazend veel gedaan op een dag.

    Like

Plaats een reactie