Shibori proeflapjes

De volgende keer gaan we bij de cursus Screenprint & surface design met shibori uitsparingstechnieken stoffen bewerken ( ontgommen van zijde organza en melt off van metallic of lamée stoffen).

Ik heb al eerder lappen met arashi shibori ( een wikkeltechniek rond een buis) geverfd, maar  nog nooit lappen geverfd met een uitsparingstechniek ( Itajime shibori). Ik vind de patronen over het algemeen niet geweldig.

Maar omdat ik een tamelijk dure lap zijde organza ga bewerken heb ik een aantal proeflappen gemaakt om te kijken welk uitsparing ik het meest interessant vind.

Hieronder de beste resultaten. De lap aan de linkerkant is 2 keer geverfd, dus die kan ik niet gebruiken. Maar van de twee lappen aan de rechterkant denk ik dat ik de bovenste de meest interessante vind. Ik heb beide lappen in harmonicaplooien gevouwen en daarna de stof in gelijkzijdige driehoeken geplooid. De bovenste lap is met twee latjes vastgezet en de onderste met twee dvd’s.

Ik heb dankbaar gebruik gemaakt van de blog van “andthenwesetitonfire” waar Nienke Smit in 2013 een aantal proeflappen met verschillende uitsparingstechnieken laat zien. Ook het boekje “trendy tie- dye” van Pepa Martin en Karin David, dat ik in het textielmuseum heb gekocht, was informatief

 

2 gedachten over “Shibori proeflapjes

Plaats een reactie